23948sdkhjf

Branschens nya ansikte utåt

Med sju år som pr- och kommunikationskonsult i bagaget har Anna Jönsson en gedigen grund att stå på när hon ska försöka göra dagligvarubranschen mer synlig. – Alla har en relation till dagligvaruhandeln, säger hon.
Den 2 mars började Anna Jönsson på en nyinrättad tjänst som kommunikationschef på Svensk Dagligvaruhandel. Uppdraget är att ”bygga kommunikation” och att göra branschen mer synlig.
– Svensk Dagligvaruhandel som organisation ska vara mer tillgänglig och proaktiv, säger hon.
Med erfarenhet av pr- och kommunikationsarbete från fackförbundet Vision och byråerna Gullers grupp och Reformklubben är hon väl rustad för uppdraget.
– Jag har till exempel jobbat mycket med energifrågor. Hjälpt företag att visa att man som energiaktör också kan vara en samhällsaktör, säger hon.

I det nya sammanhanget är utmaningen liknande. Branschorganisationens styrelse har pekat på fokusfrågor som branschen vill driva.
– Det är bland annat matsäkerhet, med frågan om livsmedelskontroller, och det är folkhälsa. Jag läste nyligen att andelen vuxna med fetma har fördubblats sedan 90-talet.
Som ny i rollen handlar det nu för Anna att sätta sig in i det arbete som Svensk Dagligvaruhandel bedriver i de olika branschråden. Där ägnar sig representanter för medlemsföretagen åt frågor om information, kött, logistik, livsmedelssäkerhet, mat och hälsa, miljö och kemikalier samt standarder.
– Sedan får vi se vad jag kan göra för att kommunicera ut det arbetet. Vi ska lyfta fram de branschgemensamma och konkurrensneutrala frågorna och vända oss till beslutsfattare, opinionsbildare och myndigheter.
Ett aktuellt tillfälle att göra det är regeringens påbörjade arbete med att ta fram en ny livsmedelsstrategi. Där vill organisationen vara med och lyfta fram handelns synpunkter.
Vad tror du om den nya livsmedelsstrategin?
– Vi får se. Det är ett bra initiativ, som jag hoppas mynnar ut i något konkret. Dagligvarubranschen ska ju finnas med i det här arbetet som pågår nu ett år framöver. Både nationellt och regionalt har vi möjlighet att synliggöra att vi finns och förmedla vad vi tycker ska ingå i strategin.
Vad fick dig att ta jobbet?
– Det är en väldigt spännande bransch som möter enormt många konsumenter varje dag. Jag var också lockad av att få vara med och bygga upp en kommunikationsverksamhet.

JOACHIM BJÖRK


Om Anna Jönsson
AKTUELL Ny kommunikationschef på Svensk Dagligvaruhandel.
BAKGRUND

Har arbetat sju år som pr- och kommunikationskonsult. Är i grunden statsvetare, med vidareutbildning i kommunikation från Berghs och Poppius.
FÖDD 1979 i Halmstad. BOR Enebyberg.
FRITID Cyklar och löptränar, umgås med familjen.
FAVORITMAT Det mesta med fisk och skaldjur.
VILL ÄTA MIDDAG MED Hillary Clinton. Vill höra hur hon tagit sig dit hon är i dag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062