23948sdkhjf

Candyking tappade i Sverige

Nettoomsättningen för godisföretaget Candyking var i princip oförändrad under 2014 jämfört med närmast föregående år. Försäljningen minskade i Sverige, men ökade i Danmark och i segmentet övriga marknader.
Nettoomsättningen uppgick enligt årsredovisningen till 1 769 miljoner kronor (1 761). Koncernens rörelseresultat blev 54 miljoner kronor (43) en ökning med 25,6 %, där resultatförbättringen huvudsakligen förklaras av engångskostnader under 2013 relaterade till kostnader för den planerade börsintroduktionen.

"Koncernens utveckling på marknader som Norge, Finland, Danmark och Storbritannien, där man redan är en etablerad aktör, förväntas bli stabil. I Sverige förväntas verksamheten minska i omfattning då det centrala avtalet med Coop Sverige har sagts upp. Candyking förlänger avtalet med Rema 1000 i Norge i tre år. Avtalet omfattar kedjorna Rema 1000 och Bunnpris som tillsammans utgör cirka 27% av den norska dagligvarumarknaden", skriver bolaget om framtidsutsikterna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064