23948sdkhjf

Svenska konsumenter e-handlar mest i Norden

Svenska konsumenter e-handlar mest av nordborna, men norska kunder lägger ner mest pengar på sina inköp.
E-handeln växer ungefär 15 procent årligen i Norden och totalt e-handlade nordiska kunder för 141,3 miljarder kronor under förra året. Av den summan stod Sverige för 40 procent av konsumtionen. Per capita handlar konsumenter i Norge för mest pengar, i genomsnitt för 9 465 kronor, följt av konsumenter i Sverige som i snitt handlade för 7 680 kr, danska kunder lade ner 7 033 kronor på nätinköp och finländska kunder handlade för i snitt 5 438 kronor. Det framkommer i PostNords senaste rapport E-handeln i Norden.

I rapporten skriver Postnord att e-handelsföretagen jobbar med att utveckla nya sätt att lösa distribution till kunderna eftersom e-handeln växer så kraftigt. I en intervju med Annemarie Gardshol, chef för e-handel på Postnord, nämns bland annat livsmedel och apoteksvaror som en ny varukategori där man jobbar aktivt för att hitta nya sätt att lösa distributionen på.

— Nya varukategorier börjar ständigt handlas på nätet, såsom mat- och apoteksvaror. Då uppkommer det även logistiska utmaningar för aktörerna, säger Annemarie Gardshol.

— Att erbjuda sömlösa, gränsöverskridande erbjudanden kommer bli otroligt viktigt, säger hon.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078