23948sdkhjf

Coop skrotar Rimi

Coop Norge satsar på sina egna profilnamn och skrotar Rimi efter övertagandet av Ica Norges butiker.
Anledningen är att Coop vill hålla kostnaderna nere genom att begränsa antalet butiksprofiler.

- Det är icke avgörande vilken skylt som hänger ovanför dörren, utan det viktiga är att butiken drivs på ett bra sätt med det sortiment och de priser kunderna förväntar sig, säger Geir Inge Stokke, chef för Coop Norge.

Rimi försvinner men en annan profil som tillhört Ica Norge behålls. Det är Matkroken som drivs på franchise med lokala köpmän med stor lokal anpassning av butiksdriften.

Med Rimis försvinnande upphör också en av Norges mest framgångsrika matkedjor. Den startades 1977 av Stein Erik Hagen och har tillsammans med Rema 1000 drivit utvecklingen av lågprishandel i Norge under många år. Ica Norge byggde om de flesta Rimi-enheter till Ica Supermarket, men den enda effekten blev att de flesta kunderna försvann. Det tvingade Ica att relansera Rimi som butiksnamn.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066