23948sdkhjf

Stark avslutning på svagt år

Den svenska livsmedelsindustrin uppvisade under det fjärde kvartalet den starkaste försäljningsökningen på över fyra år. Utvecklingen under helåret 2014 var dock tämligen blek, enligt det senaste konjunkturbrevet från Livsmedelsföretagen, Li.
Li framhåller att det under fjolåret inträffade ett trendbrott vad gäller försäljningen av mat och dryck. Konsumenterna växlade i allt snabbare takt över från lågpris till premium. Dit hör också ekologiska livsmedel, vilka producenterna ser som den för närvarande starkaste konsumenttrenden. Tillväxten för emv är den näst starkaste trenden, enligt Li:s rapport.

"Konsumenternas ändrade preferenser torde gynna svenska producenter av mat och dryck eftersom andelen svenskt i förhållande till importerade livsmedel är större på premiumhyllorna än i matbutikerna som helhet", säger Livsmedelsföretagens chefsekonom, Carl Eckerdal, i en kommentar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063