23948sdkhjf

Säljande sortiment ska ge mer lönsamhet

J&D Saluhall i Rinkeby i västra Stockholm fräschades nyligen upp och fick ett delvis nytt sortiment. ”Vi satsar på de mest säljande produkterna för att öka lönsamheten”, säger Maryam Ghadanfari.
I snart åtta år har Maryam Ghadanfari jobbat på J&D Saluhall i Rinkeby i västra Stockholm. Efter gymnasiet blev det kassaarbete och olika butiksuppgifter innan hon bokstavligen tog trappan upp till kontoret efter en utbildning till redovisningsekonom.
De tre ägarfamiljerna representeras av tre kvinnor som chefar i butiken med tre olika ansvarsområden. Men det är Maryam Ghadanfari som är spindeln i nätet och håller ihop ekonomi och administration.
– I januari blev vi klara med en stor omstrukturering av butiken. Vi flyttade om hyllor och varor flera gånger innan vi blev nöjda. Vi minskade antalet produkter för att lyfta fram storsäljarna och på så sätt få upp lönsamheten. Vi har ännu inte gjort någon ordentlig analys av förbättringen, men det känns bra.
Vissa kunder har uppmanat butiken att ta tillbaka varor som de saknar efter omgörningen och Maryam Ghadanfari säger att de lyssnat på kunderna och så långt det varit möjligt tillmötesgått önskemålen.
När Fri Köpenskap är på besök är det fredag förmiddag och kundtrycket är högt. Till köttdisken är kön lång och det är främst halalköttet som gjort butiken känd långt utanför stadsdelen. 50 lamm säljs denna fredag och ett halvt ton nötfärs.
– Vi får in hela djur som vi styckar här i butiken. På sommaren ökar köttförsäljningen när grillsäsongen drar i gång. Vårt kött har verkligen blivit en viktig profil för butiken.
Butiken öppnade för 25 år sedan i en liten lokal ett stenkast bort. Utbudet var mångkulturellt från början och via mun-mot-mun-marknadsföring ökade kundkretsen kraftigt på kort tid. Leverantörerna är många och ganska små, men Axfood är också en viktig samarbetspartner.
– Nya leverantörer som vill sälja till oss tar ofta kontakt och ibland blir det affär. Vi jobbar mycket med långsiktiga leverantörskontakter där vi diskuterar och jobbar fram sortimentet tillsammans.
Vad skulle du säga är butikens inriktning?
– Det mångkulturella, vi satsar på kvalitetsvaror till bra pris. Och sedan årsskiftet storsäljare och lönsamma varor. Och vårt kvalitetskött förstås.
Hur ska ni nå ut till fler i framtiden?
– Vi har börjat jobba med Facebook som marknadsföringskanal. Det känns jätteviktigt och bra, men tar mycket tid.
KAJSA SÖDERBERG

FAKTA

MARYAM GHADANFARI
AKTUELL Administrativt ansvarig för J&D Saluhall.
ÅLDER 29 år.
BOR Alby.
FAMILJ Man och två barn.
INTRESSEN Umgås med familj och vänner.
VILL ÄTA MIDDAG MED Tarja Halonen, Finlands tidigare president.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078