Candyking höjer priserna för att bli lönsamma
Lösgodisförsäljningen i Sverige har mattas av. I alla fall för Candyking. Enligt den senaste delårsrapporten, oktober till december, minskade lösgodisförsäljningen.
— Det är glädjande att se våra internationella marknader göra sitt starkaste år någonsin. Marknadssituationen i Sverige har varit mycket tuff under 2014 med en försvagad krona som kraftigt påverkar våra marginaler. Vårt fokus är nu att höja priserna för att återställa lönsamheten i Sverige, samt investera i en fortsatt kategoriutveckling, säger Fredrik von Oelreich, vd och koncernchef på Candyking i ett uttalande.
Rörelseresultatet uppgick till 21,5 miljoner kronor (28,3), en minskning som förklaras av den negativa försäljningsutvecklingen i Sverige.
Sett på helåret så minskade volymen även här med 2,8 procent, det var dock inte lika mycket som det sista kvartalet. Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 69,3 miljoner kronor (99,6), en minskning som i huvudsak förklaras av ökade kostnader för inköpta varor, främst drivet av valutakursrörelser, samt minskad försäljning i Sverige
Candyking säljer lösgodis i Norden, Storbritannien och Irland samt har verksamhet i Polen och har i dag fler än 9 000 försäljningsställen.