23948sdkhjf

Ica fortsätter satsningen på svenskt

I fjol ökade Ica försäljningsvolymen av svenskt fläskkött med 20 procent. Nu går företaget vidare och byter till svenskt kött i Icas falukorv.
Målet var att i fjol öka försäljningen av svenskt fläskkött med 10 procent, men det blev alltså 20. Ökningen beror enligt Ica på flera saker, men framför allt på en ökad efterfrågan från kunderna, mer priskampanjer på svenskt kött och mer information om svenskt kött i Icabutikerna.

Parallellt bytte Ica yta till svensk råvara i flera av företagets egna charkprodukter och gjorde så kallade anatomiska inköp, det vill säga att köpa hela grisar och använda alla delar till produktionen av egna märkesvaror.

Från och med vecka 10 får Icas egen falukorv svenskt ursprung. Detsamma gäller för vissa pålägg under Icas märke. Under våren lanseras 13 ekologiska mejerinyheter som alla har svenskt ursprung.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063