23948sdkhjf

Servicehandeln avslutade försiktigt

Servicehandeln ökade försäljningen med 0,8 procent under det fjärde kvartalet i fjol. Vinnare var spel och tobak.
Det framgår av Servicehandelsindex som tas fram av HUI Research på uppdrag av Svensk servicehandel och Fast food.

Under fjärde kvartalet ökade spel och tobak med 2,2 procent, kaféer med 2,1 procent, snabbmat med 1,4 procent och trafikbutiker med 1,0 procent. Den stora förloraren var minilivs, där försäljningen backade med 2,7 procent, allt mätt i jämförbara enheter och löpande priser. För helåret 2014 ökade servicehandelns försäljning med 1,4 procent, vilket är den starkaste tillväxten under ett år sedan 2010.

Inriktningen under 2015 är att förbättra servicen och produkterbjudandet för att vara konkurrenskraftig i alla delbranscher inom servicehandeln, kommenterar Bengt Hedlund, vd för Svensk servicehandel och Fast food.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062