Med koll på besökarnas shopping
Besöksnäringen är en tillväxtbransch. Bara shoppingturismen omsätter 84 miljarder kronor per år, enligt en nyligen presenterad rapport. – Turister gillar att besöka butiker när de är i Sverige, säger Elisabet Elmsäter Vegsö, som är Svensk Handels expert på turism.
Intresset för att arbeta med turism började redan i skol- och studentåldern.
– Det började med extrajobb på Samuelsdals pensionat och Lugnets camping i Falun. Jag har också suttit i kassan i en Icabutik.
Elisabet Elmsäter Vegsö kan tala länge och väl om shoppningens och besöksnäringens betydelse för tillväxten i Sverige. Hon är glad över att den lägre restaurangmomsen blev kvar efter byte av regeringen, där kusinen Catharina Elmsäter Svärd var bland dem som tvingades lämna sin ministerposter, men hade förstås gärna sett att den lägre arbetsgivaravgiften för unga också hade varit kvar.
– Besöksnäringen lockar många unga och det är bra instegsjobb. Det ger jobb även i glesbygd.
I rapporten om shoppingturism framgår all möjlig statistik, som att utländska besökare använder 46 procent av sin reskassa för butiksbesök till livsmedel. Att utländska gästnätter ökar snabbare än svenska gästnätter. Att de flesta utländska besökarna är från våra nordiska grannländer.
Om den nuvarande trenden med utländska besökare håller i sig, och de lägger lika stor andel på detaljhandeln, kommer de att omsätta 60 miljarder kronor fram till 2020.
– Det motsvarar detaljhandelsomsättningen i Stockholms stad under 2013.
Men fortsatt ökning kräver också gott samarbete och starka nätverk på varje ort mellan detaljhandel, hotell och restauranger samt arenaarrangörer.
– Gekås har lyckats få dem som övernattar att handla för 40 procent mer, säger Elisabet Elmsäter Vegsö, som exempel på samband som finns.
Borde det talas mer om turism och shopping?
– Ja, som jämförelse omsätter shoppingturismen dubbelt så mycket som e-handeln.
Vart åker du gärna själv för att shoppa?
– London. Och Singapore, som var spännande.
ÅKE ROSENGREN
FAKTA
ELISABET ELMSÄTER VEGSÖ
AKTUELL Ansvarig för besöksnäringen på näringspolitiska avdelningen inom Svensk Handel.
BAKGRUND Marknadsekonom, flertal jobb inom turistnäringen, Stockholm Visitor Board.
FÖDD 1967 i Falun.
BOR Älvsjö i södra Stockholm.
FAMILJ Man och två barn.
FAVORITMAT Höstgryta.
VILL ÄTA MIDDAG MED Kofi Annan, tidigare generalsekreterare för FN.