Fika – mer populärt än någonsin
Svenskarna fortsätter att fika. Försäljningen i svenska kafébutiker ökade med mer än fem procent under årets tredje kvartal.
Mest ökade alltså kafébutikerna som ökade med 5,5 procent. Även segmentet inom spel- och tobaksbutiker ökade, om än inte lika mycket (2,3 procent).
Dock minskade ändå framtidstron inom servicehandeln, från 36 till 32, vilket ändå fortfarande innebär en övervikt för optimisterna. Minskningen i servicehandlarnas framtidstro förklaras av en ökad pessimism bland enskilda näringsidkare. Kedjeaktörernas framtidstro var oförändrad under perioden.
– Den dämpade framtidstron bland servicehandelns enskilda näringsidkare förklaras av det osäkra läget i ekonomin. Regeringens planer på höjd tobaksskatt och minskat konsumtionsutrymme bland hushållen gör att utvecklingen under det kommande halvåret blir svår att bedöma, säger Bengt Hedlund, vd för Svensk Servicehandel & Fast Food.
Lägst tillväxt under tredje kvartalet hade Trafikbutikerna och Minilivs. Försäljningen i dessa delbranscher ökade med 0,1 respektive 0,4 procent.
Under de tre senaste kvartalen har servicehandeln ökat försäljningen med 1,6 procent jämfört med samma period föregående år. Svenskt Servicehandelsindex presenteras i samarbete med HUI Research.