23948sdkhjf

Coop Sverige minskar egna butiksnätet

Coop Sverige fokuserar sin butiksverksamhet till Stockholmsområdet och säljer närmare 80 butiker till lokala konsumentföreningar. Tanken är att föreningarna själva ska driva butikerna vidare.
Coop Sverige driver i och med försäljningen framför allt butiker i Stockholmsområdet och delvis i södra Sverige. Totalt behåller Coop Sverige ungefär 260 butiker, och 440 butiker drivs av konsumentföreningar.

Totalt är det 39 Coop-butiker som säljs till till Konsumentföreningen Gävleborg och 36 butiker säljs till Konsumentföreningen Bohuslän-Älvsborg. Övertagandet gäller från den 1 januari 2015 och köparna övertar samtliga befintliga avtal gentemot butiksmedarbetare, hyresvärdar och leverantörer.

– Genom denna affär skapar vi goda förutsättningar för våra butiker att utvecklas på bästa sätt, till gagn för både kunder, medlemmar och medarbetare. Vi skapar ett än mer konkurrenskraftigt Coop i hela landet, säger Fredrik Johanson, regiondirektör Nord-Väst vid Coop Sverige.

Läs mer i Fri Köpenskaps papperstidning som utkommer den 7 november.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141