23948sdkhjf

Brödföretagen slår tillbaka

Nya dieter har slagit hårt mot försäljningen av bröd. Men brödföretagen slår tillbaka genom att marknadsföra det nyttiga med att äta bröd.
-Brödföretagen har försökt att sälja mer med med känsloanknytningar som Äntligen och Fina men nu är det viktigare att visa att bröd är nyttigt, säger varumärkesexperten Eva Ossiansson vid Handelshögskolan i Göteborg.

Brödföretagen har drabbats av nya populära dietformer som pekat ut brödet som boven till övervikt.

Genom att mer tala om nyttigheterna vill brödproducenterna komma tillbaka till storhetstiden på 1970-talet då Socialstyrelsen deltog i en kampanj för att vi skulle äta 6-8 skivor bröd varje dag. Kampanjen ledde till ökad brödkonsumtion med 12 procent inom tre år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062