Strategen bakom din godispåse
Det är en hel del psykologi bakom godishyllorna i landets butiker. Hur ska godiset placeras, vilka produkter ska vara nära varandra och vad vill vi ha på fredagsmyset? Mats Colak är ansvarig för säljutvecklingen hos konfektyrjätten Cloetta, och det är hans tankar som ligger bakom vad kunderna stoppar i kundvagnen.
– Vi är ett starkt team som jobbar tätt tillsammans för att hela tiden utveckla och förändra för att få bästa utväxling av området i butikerna. Jag vore inget utan den kategoriansvariga, som är lika beroende av mig, säger han.
En space manager, eller ansvarig för säljutvecklingen, analyserar kundernas agerande vad gäller exponering och produkter och jobbar för att öka försäljningen av sina varor. Utmaningen är att hela tiden ligga steget före, att veta vad kunderna vill ha och hur man på bästa sätt tillmötesgår det för att öka försäljningen.
Mats Colak och hans kollegor bildar sig, genom undersökningar och tester i butiker, klara uppfattningar om hur kunderna väljer i konfektyrhyllorna. Därefter skapas förslag på hur hyllorna ska exponeras i butikerna.
Hur ska man tänka då, om man vill öka försäljningen?
– Det handlar om psykologi. Starka varumärken ska synas. I konfektyravdelningen ska Ahlgrens bilar placeras centralt i hyllorna. Som jämförelse Nike i sportaffärer. Då känner sig kunden trygg i sin inköpsprocess och då ökar chansen till att varor från andra segment hamnar i shoppingkassen, säger Mats Colak.
Han menar att det är en tanke bakom allt i butikens exponeringshyllor. Det största felet man gör i butik är att trycka in så mycket produkter som möjligt på liten yta.
– Hittar inte kunden det den är ute efter så kanske de struntar helt i godiset. Honnörsordet är ordning. Ha etiketter till varorna, inga tomma hyllor och inga varor i fel fack. Hyllorna i en butik är som en växt, vattna och prata med den så frodas den och ger glädje. Ta hand om dina hyllor, håll ordning, se över dem hela tiden. Då ökar försäljningen.
Ge tre tips för ökad försäljning.
– Kartlägg kundernas agerande i kategorin, fördela utrymmet rätt mellan segmenten och skapa visuellt snygga hyllor.
Vad betyder priset för dig?
– Det sporrar och sätter ännu större press på mig att ta nya initiativ så att försäljningen ökar.
Du som jobbar med godis, hur ser ditt fredagsmys ut hemma?
– Min familj är nog urtypen för just hur kunderna väljer. Barnen vill ha glada färger, min fru vill ha choklad och jag har en egen påse med saltlakrits.
SOFIA CALLIUS
FAKTA
MATS COLAK
AKTUELL Årets space manager på Dagligvarugalan.
BAKGRUND Marknadsekonom, jobbat på Coop och gått deras utbildning, varit space manager på Coop Danmark, kom till Cloetta 2007.
FÖDD 1966 i Malmö.
BOR Klagshamn.
FAMILJ Hustru och tre barn.
FRITID Barnens fritidssysselsättningar, egen träning och ibland lite eget musicerande.
VILL ÄTA MIDDAG MED Bruce Springsteen, en idol sedan barnsben som behållit fötterna på jorden – trots sin framgång. Han är och förblir en vanlig arbetargrabb, det gillar jag.