23948sdkhjf

Bus och spökerier – godis för handeln

Halloween har allt mer vuxit i betydelse för butikerna. Godis, pumpor och prydnadsprodukter i form av läskiga spöken är storsäljare.
Den 31 oktober är det dags att åter dra på spökkostymen och skrämma slag på grannarna. Men det är inte bara i villaträdgårdarna som den amerikanska högtiden får ett starkare fäste. Ica uppger att försäljningen av Halloweenprodukter ökar och fyra av tio Ica-kunder uppger att de firar högtiden.

Halloween firas i Sverige den 31 oktober, för att inte krocka med den svenska Allhellgona-helgen som infaller den första helgen i november. Framför allt säljs dräkter och utklädningsprodukter samt godis, pumpor och ett brett sortiment av halloweenljus i form av av spöken och fyllda ljuslyktor veckan före Halloween, uppger Ica i ett pressmeddelande. Ica uppger att försäljningen av pumpor ökat med 20 procent både under 2012 och 2013 för Ica, och det gäller både för dekoration och matlagning.

Enligt Svensk handel firar nästan hälften av svenskarna Halloween på något sätt, fyra av tio tycker att det är viktigt att fira helgen. En av fem svenskar köper pumpa till Halloween och 16 procent köper utklädningsartiklar. Lösgodisleverantören Candyking uppger att de registrerar en ökning av lösgodisförsäljningen på ungefär 70 procent till Halloweenhelgen. Det gör Halloweenhelgen till den andra viktigaste för godisleverantören näst efter påsken.

Dessutom ökar konsumtionen av pumpor. Från 1999 har försäljningen av pumpor gått upp från 500 ton till 1 100 ton pumpa.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062