Bus och spökerier – godis för handeln
Halloween har allt mer vuxit i betydelse för butikerna. Godis, pumpor och prydnadsprodukter i form av läskiga spöken är storsäljare.
Halloween firas i Sverige den 31 oktober, för att inte krocka med den svenska Allhellgona-helgen som infaller den första helgen i november. Framför allt säljs dräkter och utklädningsprodukter samt godis, pumpor och ett brett sortiment av halloweenljus i form av av spöken och fyllda ljuslyktor veckan före Halloween, uppger Ica i ett pressmeddelande. Ica uppger att försäljningen av pumpor ökat med 20 procent både under 2012 och 2013 för Ica, och det gäller både för dekoration och matlagning.
Enligt Svensk handel firar nästan hälften av svenskarna Halloween på något sätt, fyra av tio tycker att det är viktigt att fira helgen. En av fem svenskar köper pumpa till Halloween och 16 procent köper utklädningsartiklar. Lösgodisleverantören Candyking uppger att de registrerar en ökning av lösgodisförsäljningen på ungefär 70 procent till Halloweenhelgen. Det gör Halloweenhelgen till den andra viktigaste för godisleverantören näst efter påsken.
Dessutom ökar konsumtionen av pumpor. Från 1999 har försäljningen av pumpor gått upp från 500 ton till 1 100 ton pumpa.