23948sdkhjf

Reitan siktar på att bli störst i Europa

Norska Reitangruppen har siktet inställt på att bli marknadsledande inom servicehandeln i Europa.
- Visionen är att bli störst, bäst och mest lönsam i Europa. Just nu är vi tvåa efter Shell, säger Magnus Reitan, vd för Reitan convenience, i en intervju i Dagens Industri.

Reitangruppen äger matkedjan Rema 1000 med butiker i Norge och Danmark, drygt 15 procent i börsnoterade svenska Axfood bensinstationskedjan Uno-X.

Men Reitan är även stort inom servicehandel och kiosker och där är Sverige största marknaden med Pressbyrån och 7-Eleven.

Reitans servicehandel omsatte i fjol 4,8 miljarder kronor och omfattade 504 butiker. För att växa ytterligare gäller det att sikta in sig på knutpunkter för kollektivtrafiken snarare än trafikbutiker. Det gäller också att ta de tillfällen som ges.

- Vi kan inte bara ta Tyskland, utan någon måste faktiskt sälja, säger Magnus Reitan till Dagens Industri.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.05