23948sdkhjf

Nya frukostvanor sätter spår i butiken

Svenskarna verkar ha ändrat en del på sina frukostvanor att döma av förändringar i butikernas försäljning, konstaterar undersökningsföretaget Nielsen.
Förpackat matbröd, juice och yoghurt är några av de största förlorarna vilka tillsammans tappade drygt 130 miljoner kronor på en annars växande marknad, visar en studie från Nielsen, baserad på försäljningen i dagligvaruhandeln under årets första halvår. Fem av de kategorier som tappade mest i värde är typiska frukostkategorier.

Under samma period växte andra kategorier som också kan räknas som typiska frukostkategorier, till exempel ägg, kvarg, örtté och grötmixer.

"En ändrad syn på vad man tycker är hälsosamt och bekvämt ligger troligen bakom förändringen", säger ÅsaBritt Hermansson, vd för Nielsen Sverige, i en kommentar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08