Icas grillreklam stötande enligt RO
Icas grillreklam från i somras där två av karaktärerna i Icas reklamfilmer börjar brinna fälls av Reklamombudsmannen, RO.
Nu säger Reklamombudsmannen, RO, att anmälarna har rätt, och anser att rekalmfilmen är stötande. ”Enligt annonsören är scenen avsedd att vara orealistisk och humoristisk. Opinionsnämnden finner dock att den humoristiska ansatsen i filmen förtas genom att innehållet i den kan antas väcka starkt obehag hos en genomsnittskonsument eftersom situationen i verkligheten hade kunnat leda till allvarliga skador. Nämnden finner därför att reklamfilmen är stötande”, skriver RO i sitt utlåtande.
RO slår även ned på att Icas karaktärer använder sig av en kolsyresläckare för att släcka elden, något som kan ge allvarliga köldskador då koldioxidgasen som finns i den sortens släckare är mycket kall – även det något som påpekats av anmälare.
"Att släcka en brinnande människa med kolsyra kan ge allvarliga köldskador då koldioxidgasen i den är mycket kall. Nämnden finner därför att filmen visar en sådan situation där gällande säkerhetsnormer åsidosatts,” skriver RO.
”Annonsören vill uttrycka sin uppriktiga medkänsla med de personer som har råkat ut för en brandrelaterad skada och djupt beklaga om de tagit illa vid sig av filmen. Det har aldrig varit avsikten att någon ska bli illa berörd av filmen eller koppla ihop den med en verklig händelse”, skriver Reklamombudsmannen.
Till Aftonbladet säger Ola Fernvall, presschef på Ica-gruppen att man är ledsen för om någon tagit illa vid sig av reklamfilmen:
– Vi är hemskt ledsna för det. Vår avsikt var inte att såra någon.