Vi vann på Dagligvarugalan
Årets Fiskavdelning
City Gross, Borås
Butiken har på ett framgångsrikt sätt tagit vara på fiskavdelningens många möjligheter. Kunnig personal som ger tips och inspiration är en nyckelfaktor. Det konsekventa arbetet öppnar för att fler kunder ökar sitt intresse för fisk.
Årets Djupfrystavdelning
Ica Maxi Hälla, Västerås
Hur skapar man inspiration, värme och matlust i och omkring djupfrystdisken? Årets vinnare har på ett genomgripande sätt jobbat med att skapa en inspirerande matmiljö som också matchas med ett ständigt utbud av lockande nyheter, sambandsexponeringar och säsongsteman.
Årets Space Manager
Mats Colak, Cloetta
Denna person arbetar gediget och konsekvent, externt och internt med hela kategorins utveckling i fokus. Han arbetar innovativt och med väl förankrade idéer, med konsument, butik, och kedja i åtanke.
Årets Miljöpris – Mat och klimat
Saltå kvarn
Miljöprisets vinnare har länge styrt dagligvarusverige mot hållbarare mål. Årets värdiga mottagare av priset kännetecknas av inspiration, konsekvens, innovation och uthållighet.
Årets Produkt
Snacksoliver, Zeta
En liten förändring kan ge stora resultat. Det kan ge nya sätt att exponera i butik, nya sätt att laga och att äta, och ny tillväxt i en mogen kategori. Förändringen var en ny förpackning och en satsning på att utbildning. Resultatet är Veni vidi vici.
Årets Kampanj
Lidl
Överraska, förändra och utmana. Årets vinnare uppfyller alla kriterier på att med kreativitet, mod och med stort självförtroende skapa en helt ny plattform för sin kvalitet och sitt varumärke.
Årets Butik
Ica Stop, Täby
En butik som ständigt utvecklas och följer kundernas efterfrågan på kvalitet och inspiration.
Årets Kassalinje
Coop Daglivs, Stockholm
Affärskänsla och ett helhetstänkande utmärker denna butik. Trots begränsade utrymmen är kassalinjen säljande och inspirerande. Att kassalinjen påverkar butikens totala lönsamhet är en självklarhet!
Årets Tidskriftsavdelning
Ica Supermarket, Kåge
En kombination av kunniga, engagerade medarbetare och investeringar i bättre placering av tidskriftsavdelningen har lyft försäljningen. De enkla smarta lösningarna skapar framgången.
Årets Leverantör
Findus
Stabilitet och kvalitet över tid är signum för årets vinnare, som på ett öppet och ansvarsfullt sätt också klarade sig igenom en svår kris.
Årets Dryckesbutik
Ica Maxi, Ängelholm
En dryckesavdelning där medarbetarna, sortimentet, exponeringen och säljtekniken håller
högsta klass. Här möts kunderna av ett dryckesutbud som svarar mot alla deras inköpsbehov.
Årets Frukt- & Gröntavdelning
Lidl
Årets Frukt & Gröntavdelning har tilldelats en kedja som genom ett radikalt grepp i ett slag förenklat arbete i butik och samtliga lyft butiksupplevelsen till ett torghandelsbesök. Därtill är den svenska profileringen anmärkningsvärt tydlig.
Årets Kött- & Charkuteriavdelning
Coop Daglivs, Stockholm
Med stort engagemang driver medarbetarna kött- och charkförsäljningen. Ett brett sortiment och tilltalande exponeringar bidrar till framgångarna för denna kundmagnet.
Årets Ostavdelning
Ica Kvantum Flygfyren, Norrtälje
En kunnig och serviceinriktad personal erbjuder allt från lokaltillverkade ostar till flerårigt
lagrade alpostar. En härlig ostupplevelse ges på en Osteria värd ett besök!
Årets Mejeriavdelning
Ica Kvantum, Landvetter
En fräsch avdelning med engagerade medarbetare skapar en trivsam miljö. En mejeriavdelning som tagit försäljningen till nya höjder.
Årets Brödavdelning
City Gross, Jönköping
Kunden möter en öppen, kundorienterad och centralt belägen brödavdelning. Det breda utbudet exponeras på ett föredömligt sätt. Kunden kan enkelt navigera utifrån tydligt placerade exponeringsskyltar över brödhyllorna och få inspiration. Det egna bageriets entusiastiska bagare lockar kunder till avdelningen, som föredömligt balanserar de butiks- och leverantörsbakade bröden med varandra.
Årets Matinspiration
City Gross MAT, Helsingborg
En utmanare med ett koncept, som har både klokhet och klass utan att verka exklusivt. Här är matglädjen i fokus, hos en kämpe som utmanar jättarna med matinspiration.
Världens Matavdelning
Ica Maxi, Angered
Med kunskap, inspiration och affärskänsla har butiken integrerat mat från hela världen som ett naturligt inslag i butikens olika avdelningar. Det har höjt matkänslan, förstärkt utbudet och både lockat nya kunder och ökat lönsamheten.
Årets Avdelning för kylda måltider
Ica Stop, Täby
Kunskap om målgruppen och ett brett sortiment som matchar kundernas livsstil, exponeras snyggt och kvalitetsmässigt håller restaurangstandard, är framgångsreceptet.