23948sdkhjf

Fler handlar mat på nätet

Att allt fler konsumenter väljer att låta någon annan packa matkassen är tydligt. Det andra kvartalet ökade försäljningen av livsmedel på nätet med 32 procent.
Försäljningen av livsmedel på nätet ökade med 32 procent under andra kvartalet i år. Försäljningen av middagslösningar ökade med 15 procent under andra kvartalet 2014. Motsvarande siffra för försäljningen av lösplock var 55 procent. Dock är det från mycket låga siffror som den kraftiga ökningen kommer. År 2013 låg den totala omsättningen för hela detaljhandeln på 640 miljarder kronor, årets omsättning för försäljningen av livsmedel på nätet beräknas landa på ungefär tre miljarder kronor.

– Det här är det andra kvartalet som vi rapporterar om livsmedelsförsäljningen på nätet och det känns roligt att berätta att även detta kvartal visar näthandeln fantastiska tillväxttal. Den digitala mathandeln ökade med 32 procent under denna period, vilket betyder att det är en bransch i tillväxtfasen, säger Jonas Ogvall, vd för Svensk Digital Handel som ligger bakom siffrorna.

Det är det andra kvartalet som Svensk Digital Handel publicerar D-food Index som tas fram i samarbete med HUI Research.

– Konsumenterna blir överlag allt mer vana vid att handla på nätet. Har man en gång börjat handla mat på nätet så är sannolikheten stor att man som konsument fortsätter, säger Jonas Ogvall.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068