Hans roll blir att utveckla affären
Per Ekstrand har just börjat på sitt nya jobb som affärsområdeschef för Sabis butiker. Att han trivs i det familjeägda företaget är tydligt. – Det är något visst med driften av ett familjeägt företag, engagemanget. Foto Sofia Callius
Det blir Per Ekstrands uppgift att i samarbete med butikschefer och ledning fortsättningsvis lotsa de sju butikerna framåt.
– Jag har en bredd på mitt jobb, allt från ekonomisk uppföljning och analys till att utveckla våra medarbetare, eller kundproffs som vi kallar oss i butik. Mitt primära jobb blir att utveckla hur vi upplevs av kunderna i samarbete med ledning, ägare och kundproffs med fokus på långsiktig lönsamhet.
Han säger att hans engagemang är lika stort i frågan om att utveckla klipperbjudanden i Tullinge som för att sälja fler räkbakelser i Fältöversten.
Per Ekstrand tror på platta organisationer, att ge ytterligare mandat till kundproffsen som jobbar ute i butikerna så att verksamheten drivs under de förutsättningar som finns för varje enskild enhet.
– Butikscheferna är nyckeln till att jag ska lyckas med vår verksamhet. Vi har ett tätt samarbete där de kan sina enheters respektive unikiteter. Men för att hitta rätt måste vi prova och ibland tillåta oss att se att vi varit för tidigt ute, eller tänkt fel.
Per Ekstrand visar på salladsbaren på Sabis Fältöversten och säger att där var tajmningen helt rätt. Även det egna butiksköket där man tillverkar färdigmat, både som varma avhämtningsrätter och som kyld, färsk färdigmat, har varit rätt tidsmässigt.
– Att vi kan sälja färdiga, varma rätter har fallit väldigt väl ut. Dessutom minskar vårt svinn. Det blir märkbart lägre när vi kan förädla maten och göra en färdigrätt av en produkt som i annat fall kanske skulle behöva märkas med kort datum, eller rent av kastas, säger han.
Vad står näst på din privata inköpslista?
– Jag ska köpa mig en ny cykel. Min gamla, som jag tar till jobbet flera dagar i veckan, börjar bli ganska sliten.
Hur är du själv som kund?
– Jag är en krävande kund. Får jag bra service så ger jag gärna beröm, är det inte bra går jag inte tillbaka – hellre än att klaga.
SOFIA CALLIUS
FAKTA
PER EKSTRAND
AKTUELL Ny affärsområdeschef för Sabis butiker.
BAKGRUND Utbildad maskiningenjör, försäljningschef på Skogaholm, säljkoordinator på Coca-Cola, vd för Daglivs, försäljningschef på Coop, inköpschef på Coop, kom till Sabis 2010.
FÖDD 1970 i Stockholm.
BOR Herrängen, Älvsjö.
FAMILJ Fru och två barn.
FRITID Umgås med familjen, träningsansvarig för Team-03 i Huddinge slalomklubb, sportar.
VILL ÄTA MIDDAG MED Bo Funcke, superentreprenören som startade Romme Alpin på 1980-talet.