23948sdkhjf

Frukostflingor tappar mark

Klassiska frukostflingor är snart ett minne blott. Försäljningen av flingor minskar till förmån för alternativ som ses som nyttigare.
Det är framför allt klassiska cornflakes som minskar på frukostborden. Enligt Dagens Industri så har försäljningen av cornflakes minskat med 6,1 procent på den svenska marknaden av de flingor som inte marknadsförs till barn. Förra året minskade försäljningen med 3,8 procent under samma period, enligt siffror från Nielsen.

De tre stora matkedjorna i Sverige har sett av minskningen, liksom den amerikanska flingtillverkaren Kellog som vinstvarnat.

Istället ökar efterfrågan av havre, musli och granola där försäljningen ökat med 7,2 procent bara i år. Bland annat Lantmännen, som är en stor livsmedelsproducent, har ökat sin försäljning av havregryn med 62 procent sedan 2001.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063