23948sdkhjf

System för mobil betalning skrotas

Swedbank, har i dagarna bestämt att lägga ned sitt system för betalning via mobil, Bart. Anledningen är att intresset från både  kunder och butiker varit för litet.  Konkurrenten Seamless  finns dock kvar.

I dag är det få som använder systemen. Hemköp City i Stockholm med 7000 betalande kunder per dag har drygt 25 betalningar per dag med de båda systemen.– Genomslaget blev inte det vi hoppades på, konstaterar Carl Molinero, chef för mobila betalningar på Swedbank.Axfood satsade som enda dagligvarukedja på Bart och det infördes fullt ut i somras i butikerna. Hemköps butiker inom Axfood var också testbutiker för Bart.Systemet krävde en app i mobiltelefonen och hittills har 20 00 sådana laddats ned. Men alltför få använde dem. Hur många betalningar som genomfördes per dag vill Carl Molinero inte gå in på men konstaterar alltså att de var för få.– Det blev för tungt för oss att driva frågan själv. För att få en bra lösning måste vi få en branschgemensam modell.Carl Molinero menar dessutom att det behövs att mer kundnytta i form av att exempelvis kunderbjudande kopplas till mobilen för att systemet ska slå igenom. – Men givetvis ser vi det här om ett viktigt område och vi jobbar vidare på det.När systemet definitivt kommer att fasas ut är inte bestämt än, men förmodligen blir det under innevarande kvartal.Swedbanks uttåg från marknaden lämnar fältet fritt för den andra aktören, Seamless, som också har Axfood som partner i dagligvarubranschen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.07