Kontinentala korvar lockar i charkdisken
Försäljningen av charkprodukter ökade med 1,0 procent mellan januari och augusti visar nya siffror från Gfk och publicerade i tidningen Kött & Chark.
Av stora leverantörer tappar Scan marknadsandelar, främst till förmån för handelns egna märkesvaror. Ica har tappat i andelar på den total charkmarknaden men har ändå 47,6 procent av marknaden medan Coop har 21,6 procent och Axfood 16 procent.Kontinentala korvar är den produkt som ökar allra mest, med hela 13 procent under årets första åtta månader jämfört med samma period i fjol. Skivad smörgåsmat ökade med 6,4 procent och varmkorv med 6,0 procent.Sämre går det för leverpastej som tappade 10,0 procent i volym för gruppen övrig leverpastej och med 9,0 procent för den skivbara.Även isterband och grovkorv tappade rejält i volym.