Mer kontinentala vanor
Det faktum att uteätande och på restaurang näst intill blivit en folksport, är det få som har missat. Allra minst köpcentrumbolagen som storsatsar på att få kunderna att varva shopping med ätande.Konsumtionsrapporten, som ges ut av Centrum för konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan Göteborgs universitet, pekar åt samma håll.Rapporten lyfter fram svenskarnas mat- och dryckesvanor och tycker sig se en europeisk trend: Mer tid läggs på själva ätandet och drickandet, mer av ätandet sker utanför hemmet och umgänget med alkohol blir allt mer frekvent.Den svenska befolkningen har också ökat sin konsumtion avsevärt inom kategorin ”fritid, underhållning och kultur”.– Det kan tyckas märkligt att vi ökar vår konsumtion av aktiviteter och upplevelser utanför hemmet samtidigt som vi ökar vår konsumtion av mat hemma. En tänkbar förklaring till att maten fått ett större utrymme i vår vardag kan vara matens identitetsskapande funktion. Både då vi äter ute, handlar och bjuder på mat hemma uttrycker vi och skapar en identitet genom våra val och handlingar, både för oss själva och för andra, säger John Magnus Roos, redaktör för Konsumtionsrapporten 2013.Den förändring som har skett i Sverige också har skett i Finland. Även den finska befolkningen äter mer ute och övergår allt mer till alkoholsvagare drycker.Befolkningarna i både Sverige och Finland har ökat sin konsumtion kraftigt utomlands, samtidigt som den utländska konsumtionen har ökat i båda länderna.