Reitan borde ta hela förlusten
Hösten 2012 försattes värdetransportbolaget Panaxia, med dotterbolag, i konkurs.Flera av Reitans franchisetagare för Pressbyrån och 7-Eleven drabbades och blev av med pengar. Franchisetagaren ar hävdat att förlusten som uppkommit är Reitans ansvar och att Reitan därför ska ta ansvar för den.Nu stämmer franchisetagaren, med hjälp av organisationen Sveriges Franchisetagare, Reitan – i formell mening påkallas ett skiljeförfarande. Skiljedomsförfarandet är påbörjat i Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut.- I alla franchiserelationer måste det finna två balanser, dels den mellan rättigheter och skyldigheter, dels mellan risk och möjlighet till utkomst, säger Sveriges franchisetagares vd Robert Dimmlich i en kommentar.Helena Ekdahl, personalchef på Reitan Convenience Sweden AB, tecknar en annan bild av förloppet.- Vi har olika syn på vem som bär ansvaret här, och det är tråkigt att vi hamnat i den här situationen. Men nu får vi se vad skiljedomsförfarandet kommer fram till, säger hon fortsätter:- Vi har gått in och täckt större delen av förlusten för våra franchisetagare. Nu är det en enstaka, före detta franchisetagare som drivit det hela till skiljedom. Dagens Handel.