23948sdkhjf

Minskat köpsug efter mat och dryck

De svenska konsumenterna räknar med att öka sin konsumtion under hösten, men många vill lägga mindre pengar på livsmedel, enligt Svensk Handels nya undersökning Köpsuget.

Undersökningen redovisar konsumenternas syn på sin framtida konsumtion och är enligt Svensk Handel ett komplement till Handelsbarometern som varje månad mäter handlarnas framtidstro.Köpsuget landade på plus 10 i augusti. Av de tillfrågade tror 25 procent att deras konsumtion kommer att öka under den närmaste månaden medan 15 procent tror att den kommer att minska.Efter semestern känner många ett behov av att spara mer. Att vilja fixa hemma är också vanligt.Jämfört med maj har köpsuget efter mat och dryck däremot sjunkit från 12 till 2. Efter att ha unnat sig lite extra under semestern planerar många konsumenter att dra ned på de inköpen framöver.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063