Dämpad tro på framtiden
47 procent av handlarna tror på en ökad försäljning under den kommande tremånadersperioden. Det är en minskning med 6 procentenheter jämfört med maj. Inom dagligvaruhandeln trodde 54 procent på en ökning, även det en nedgång med 6 procent enheter.12 procent av handlarna tror på en minskning. Det är en ökning med 4 procentenheter. Bland dagligvaruhandeln trodde 10 procent på en nedgång, 3 procentenheter mer än förra månaden.Den så kallade Kaxighetsindikatorn, det vill säga tilltron på den egna butikens utveckling kontra handeln i stort, ligger på 22. Indikatorn ärett mått på hur stor andel av handlarna som tror att de kommer ta marknadsandelar under den kommande tremånadersperioden.– Handlarnas framtidstro har stabiliserat sig på en relativt hög nivå inför den viktiga sommarperioden. Mindre turbulens och oro för den ekonomiska utvecklingen gör att handlarna vågar se positivt på försäljningsutvecklingen, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.Handelsbarometern görs av Svensk Handel