23948sdkhjf

EM sommarens stora projekt

Som marknadsdirektör för Ica Sverige gäller det för Håkan Sjöstrand att ha koll på vad som händer i omvärlden och se hur det kan användas för att stärka Icas position på marknaden och utveckla varumärken och kundstrategier ytterligare.
Ett led i detta är Icas sponsringsarbete, som har som övergripande mål att positivt bidra till att påverka människors hälsa och välbefinnande.–En väsentlig del av arbetet går ut på att hålla koll på vad som händer i omvärlden och vad vi kan bygga vårt marknadsarbete på. Vi gör även mer isolerade nerslag som Eurovision Song Contest där Ica var med som nationell partner. Ett annat är EM i damfotboll, säger Håkan Sjöstrand.Fotboll ligger honom varmt om hjärtat och under en period var han också aktiv som fotbollsspelare.–Jag tyckte själv att jag höll landslagsklass, men ingen tränare var av samma åsikt, skrattar han.Håkan Sjöstrands första jobb var dock som kassör på Ica Kvantum i hemstaden Västerås. Efter att ha lagt fotbollskarriären på hyllan återvände han till Ica där han arbetade bland annat på Icaförlaget, med Ica kundkort samt kundtidningen Buffé.Efter några år som affärschef för Spel och lotterier på Svenska Spel är Håkan Sjöstrand sedan två år tillbaka på Ica – denna gång som marknadsdirektör.–Nu planerar vi som bäst arbetet inför 2014. Vår ambition är att skapa en bättre och längre framförhållning än vi haft hittills. Ett exempel är just Eurovision Song Contest där Ica gick in sent och fick sadla medan vi red, förklarar Håkan Sjöstrand.–Det är med hjälp av våra handlare som vi snabbt kan vrida om och korrigera. Vi får direkt feedback, vilket ger en häftig känsla av att vara här och nu. Vad arbetar ni med just nu?–Förutom planering för 2014 så är vi mitt uppe i aktiveringen av EM i damfotboll på hemmaplan (10–28 juli, reds anm). Vi har sedan länge samarbetat med Svenska Fotbollförbundet och är officiell partner när det gäller det svenska damlandslaget. Det är ett naturligt samarbete, där Ica är med och skapar en fest och bygger intresse.Vilka utmaningar väntar i framtiden?–Vi måste arbeta mer med det personliga mötet, hitta en annan angreppslogik och på ett bättre sätt än i dag leverera en kundupplevelse. Dagens kundvarv har börjat vid entrén och slutat vid kassan, men begreppet behöver utvidgas. Butiken är den centrala punkten, men planeringen börjar hemma och det är i hemmet resultatet av inköpen levereras. Pia WallbergFakta:HÅKAN SJÖSTRANDAKTUELL Marknadsdirektör på Ica Sverige AB.FÖDD 1966.BOR Västerås.FAMILJ Fru och tvillingdöttrar.BAKGRUND Fotbollsspelare, tjänsteman på Ica Sverige AB, affärschef Spel och Lotterier på Svenska Spel, sedan 2011 marknadsdirektör på Ica Sverige.INTRESSEN Löpning och att titta på fotboll, framför allt favoritlagen Manchester United och Skiljebo SK.VILL ÄTA MIDDAG MED Sir Alex Ferguson, Storbritanniens hittills mest framgångsrika fotbolls-tränare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063