Dagligvaruhandeln ökar tre procent
HUI Research skriver att dagligvaruhandeln är dragloket i detaljhandeln och kommer så vara under resten av året. Samtidigt ser HUI en ny trend i och med att både restaurangbranschen och dagligvaruhandeln ökar. Tidigare har ökningen för den ena av dessa branscher inneburit en nedgång för den andra.Orsaken kan vara att konsumenterna håller igen på satsningar i kapitaltunga branscher och därför frigörs pengar och de satsas på att må bra . Det ger mer pengar till bland annat dagligvaruhandeln. När det gäller sällanköpshandeln tror HUI på en fortsatt svag utveckling för elektronikbranschen och byggvaruhandeln.HUI skriver att konsumenternas förtroende för den svenska ekonomin ökat försiktigt under våren och att det ger möjligheter för handeln.- Om hushållen vill konsumera har de alla förutsättningar att göra det, pengar finns, säger Lena Larsson, vd på HUI Research. Detaljhandelns utmaning blir att locka konsumenterna från andra alltmer populära områden såsom resor och restaurangbesök.