”Lågpris och miljö hör ihop”
Som CSR-ansvarig för Lidl Sverige, alltså chef för miljö och socialt ansvar, vill Katarina Rosenqvist ge Lidl en röst i hållbarhetsdebatten. Hon har länge arbetat med hållbarhetsfrågorna och är glad över att vara tillbaka i dagligvarubranschen.
Om man vill bidra till en hållbar utveckling är dagligvaror den perfekta plattformen, tycker Katarina Rosenqvist. –Lidl Sverige tog ett nytt grepp om hållbarhetsfrågorna när de inrättade den här tjänsten i höstas. Eftersom jag är den första på posten har jag fått stort utrymme att ta ett helhetsgrepp.Tycke uppstod direkt mellan Katarina Rosenqvist och ledningen för Lidl Sverige. Synen på hållbar utveckling var samstämmig. Att frågorna rimmar med Lidls devis om hög kvalitet till lägsta möjliga pris är självklart för Katarina Rosenqvist, som tidigare arbetade många år på Fairtrade Sverige.–Lidl har unga medarbetare och det finns ett stort engagemang kring miljö och socialt ansvar. Vi gör det här för att alla har ett ansvar för kommande generationer. Och alla vill vara med ett företag som är en del av lösningen.Hon talar om de olika parallella sätten att arbeta på, både gentemot den egna personalen samt gentemot Lidl kunder.–Det kommer att märkas tydligare framöver vad Lidl gör. Katarina Rosenqvist talar engagerat om alla delar i verksamheten som hållbarhetsfrågorna ska genomsyra, från produktion till butik via transporter.–Det viktiga är att vi gör ett bra jobb internt och sedan berättar om det. Det ska exempelvis bli lättare att hitta fairtrade och ekologiskt hos oss. I Danmark har lågpriskedjorna blivit en viktig ekologisk aktör. Har ni planer på något sådant för Lidl i Sverige?–Vi har ju ett begränsat antal artiklar i vårt sortiment, men tack vare att Lidl är en internationell handelsaktör kan vi dra nytta av att vi har stora volymer.De ekologiska produkterna är något vi ska titta på mer. – Lågt pris innebär kostnadseffektivitet som går hand i hand med resurssnålhet, även med naturresurser. Lågpris och miljö hör ihop.Finns det fördomar kring lågprishandel och hållbarhet?–Ja, det finns fortfarande en viss skepsis kring vårt arbete. Men då blir det desto mer utmanande att visa att vi kan det här och att det kommer att märkas mer. Det handlar om förtroende, trovärdighet och stolthet i allt vi gör. Kajsa Söderberg”Just nu håller vi på med omställningen av vårt fisksortiment så att så stor andel som möjligt av den vildfångade fisken ska vara MSC-certifierad”, säger Katarina Rosenqvist på Lidl Sverige. Foto: Kajsa SöderbergFakta:Katarina RosenqvistAKTUELL Chef för miljö och socialt ansvar Lidl Sverige.FÖDD 1964.BOR Danderyd.FAMILJ Man, dotter och hund.BAKGRUND Vd för Fairtrade Sverige och Friends, kommunikatör.INTRESSEN Familj, vänner, segling, skidåkning.VILL ÄTA MIDDAG MED Jan Eliasson, diplomat och vice general-sekreterare för FN.