23948sdkhjf

Icas ekogrönt upp 19 procent

Icas försäljning av ekomärkt frukt och grönt ökade under första kvartalet med 19 procent. Försäljningen av hela I love eco-sortimentet steg med nio procent. Det framgår av Icas kvartalsrapport för hållbarhet.

I rapporten beskrivs också arbetet i samband med hästköttsskandalen. Över 100 emv-produkter testades. Tre produkter återkallades. Ica har också krävt analyser och fakta av samtliga berörda leverantörer under Icas egna varumärken. Från märkesleverantörer har Ica begärt redogörelser för hur de försäkrar sig om hur produkternas innehållsdeklaration stämmer med verkligheten. Nu fokuserar Ica för att på lång sikt stävja fusket i branschen.När det gäller att i högriskländer socialt revidera leverantörerna av egna märkesvaror har man inte nått ändra fram. Ambitionen var att kunna göra detta för 100 procent av företagen under 2012. Men detta uppnåddes inte. Främsta orsaken är att arbetet är mycket tidskrävande. Under kvartalet ökade dock andelen socialt reviderade företag när det gäller specialprodukter och processad mat. Mer insatser krävs för att säkerställa att samtliga leverantörer av frukt, grönsaker och blommor är socialt reviderade.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081