23948sdkhjf

Stora butiker tappar

För första gången tappar de stora kedjorna och de största butikerna inom flera branscher marknadsandelar. Är det en blipp i kurvan eller ett trendbrott?

Dagens Handel har talat med Per Hortlund, analytiker på HUI research som

står bakom rapporten ”Tappar kedjorna mark”? Han menar att det ännu är

för tidigt att säga vilket.

- Förändringarna är inte stora, men det är första gången vi ser dem.

Tidigare år har de stora kedjorna och de största butikerna ökat sina

marknadsandelar stadigt, säger han.

Rapporten visar att i fyra branscher av nio undersökta tappar de stora

aktörerna marknadsandelar, och i fem av nio branscher tappar butiker med

mer än 50 miljoner i omsättning mot andra aktörer. De branscher där de

stora tappat är elektronik, skor, kläder, sport och fritid samt järn och

bygg.


- Numera kollar konsumenten på nätet först och åker sedan till den som

har varan till ett rimligt pris. Kunden är mer rädd om sin tid, och

upplever det som jobbigt att gå i stora butiker. Då är det inte

självklart att välja den största aktören, säger han.(Dagens Handel)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062