23948sdkhjf

Mat via nätet växer

Förra året ökade försäljningen av mat via nätet med 30 procent. Ändå står den  för knappt en procent av den totala försäljningen av livsmedel.  Men andelen som handlar mat via nätet har ökat från 9 procent till 17.

Det framgår av en rapport som organisationen Svensk Distanshandel presenterar idag.– Det är roligt att det ökar ökar snabbare än tidigare. Framför allt börjar folk se fördelarna med koncept som färdiga matkassar, säger Nadine Jones-Pioud, kanslichef på Svensk Distanshandel till Dagens Industri.Det främsta skälet till att inte handla mat på nätet är att inte kunna se varorna.35 procent av de tillfrågade i underökningen säger att de köper från en fullsorterad butik på nätet med 44 procent säger att de väljer en lösning med matkasse.Tomas Kull vd för Mathem, en av de tre stora aktörerna i branschen, säger dock att ökningen för matkassar nu stannar av. Fler väljer matbutiker.– Folk vill själva välja vad de äter till middag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078