23948sdkhjf

Servicehandeln tappar

Under första kvartalet minskade servicehandeln sin omsättning med 1,8 procent. Sämst gick det för trafikbutikerna som backade 4,8 procent.

Det visar Servicehandelsindex som presenteras av Svensk Servicehandel & Fast Food och HUI Research.Alla delbranscher minskade sin omsättning. Minst dåligt gick det för minilivs samt kaféer. De båda redovisade en nedgång på 0,7 procent.– Den kraftiga kafé- och restaurangtrend som driver tillväxten för branschen syns inte i Servicehandelsindex. Marknaden växer främst genom nyetableringar och det ökar konkurrensen för befintligt bestånd som Servicehandelsindex mäter, förklarar Bengt Hedlund, VD för Svensk Servicehandel & Fast Food.Index mäter också framtidstron bland handlarna. Den sjönk något under perioden. Men det är fortfarande övervikt för optimisterna. I dag är finns 19 procent fler optimister. Störst är framtidstron bland butiker som ingår i kedjor, + 23 procent. Bland det enskilda handlarna är övervikten 16 procent. – Servicehandeln har en tuff period bakom sig. Men vi ser en ljusning i minskat antal varsel och stigande konsumentförtroende som förhoppningsvis hjälper branschen till en starkare utveckling under andra kvartalet, säger Bengt Hedlund .

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094