23948sdkhjf

Djupfryst ökade

Under 2012 ökade försäljningen av djupfryst i dagligvaruhandeln med 0,7 procent i volym och med 1,4 procent i värde.  Bär var den produktgrupp som steg mest, + 17 procent i volym.

Vegetariskt ökade med 7,3 och fisk

med 6,2. Uppgången innebär att trenden från föregående år då volymen minskade med 0,4 procent är bruten. Det visar statistik från Djupfrysningsbyrån. Bland kategorier som tappade märks potatis, bageri och fågel.När det gäller fågel så antas förklaringen vara en ökad satsning på de färska varianterna där också marginalerna för handeln är bättre.Att bär och fisk tillhör vinnarna beror, enligt bedömare som Djupfrysningsbyrån talat med, på hälsotrenden. – Fisk ses numera som ett fullgott proteinalternativ och det ligger i tiden att äta fisk. Vi har till exempel sett en positiv utveckling för våra lättpanerade filéer, säger Henrik Hjalmarsson som är kommersiell direktör på Findus.Ökningen för bär har liknande orsaker.– Att göra egna smoothies hemma är ett exempel på en hälsotrend och vi försöker hela tiden vara lyhörda och ge konsumenten ett mervärde. Med frysta bär och frukter förenklar vi konsumentens vardag genom att exempelvis erbjuda redan skalade och finskurna produkter, säger David Pantzar, kategoriområdeschef på Ica .

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078