Berömmer Axfood
Hon understryker att maten måste vara rätt märkt och att ingen ska behöva äta hästkött mot sin vilja. – Men är panikreaktionen att återkalla och slänga ätbar mat rätt svar för att återupprätta förtroendet hos konsumenter, frågar hon sig.– Axfoods konstruktiva agerande visar att det går att märka om maten och se till att den kommer till användning. Det är anmärkningsvärt att resten av branschen agerat hysteriskt och inte kontaktat Livsmedelsverket för att försöka hitta en liknande lösning, skriver hon vidare.Hon påpekar att det finns 18 miljoner människor inom EU som inte har råd att äta sig mätta. Att i ett sådant läge låt stora mängder ätbar mat gå förlorad är oförsvarbart både ekonomiskt, miljömässigt och moraliskt.Anna Maria Corazza Bildt uppmanar nu andra företag med felmärkt mat som Ica, Ikea, Nestlé, Martin & Servera och Findus att hitta andra lösningar än att kassera maten.Axfood har beslutat att skänka sin felmärkta lasagne med hästkött till det välgörenhetsarbete som Klara kyrka bedriver i Stockholm.