Det är inte alltid lätt att föra ut extern information som dietist när man jobbar på Coca-Cola. Kunskapen om företaget är varierande, säger Veronica Eriksson.– Många blandar ihop varumärkesnamnet med företagsnamnet, säger Veronica Eriksson. Vi har ju många produkter vid sidan om flaskan med den röda etiketten, juicer, energidrycker och vatten. Men jag upplever ändå att de flesta vill veta mer när jag får utveckla mitt resonemang.I snart fyra år har Veronica Eriksson arbetat som dietist i näringslivet efter flera år med kliniskt arbete, det vill säga som dietist inom sjukvården. – Visst kan jag sakna patientkontakten, men jag måste ändå säga att det är väldigt roligt på den kommersiella sidan. Det som var spännande inom Unilever var att vi verkligen var i hetluften vad gäller Lchf-dieten och margarindebatten. Lchf har ju blivit jättestort i Sverige, men har inte alls samma betydelse i andra länder. Veronica Erikssons huvudfunktion på Coca-Cola Company är att vara en gedigen kunskapskälla, både internt inom företaget och externt ut mot forskare, läkare och andra dietister, till exempel inom handelsföretagen.– Jag jobbar mycket med att utbilda inom företaget, till exempel om vad våra produkter innehåller och hur konsumtionen påverkar kroppen.Sötningsmedel är ett högaktuellt område för Veronica Eriksson, där hon upplever att det finns stora kunskapsluckor.– Många är osäkra på vad stevia, aspartam och andra sötningsmedel är för något och mytbildningen kring sötningsmedlen är omfattande. Jag tar del av och följer upp information från livsmedelsverket och Efsa, EU:s myndighet för livsmedelssäkerhet. Mycket handlar om vad våra produkter innehåller. Du är den första dietisten på Coca–Cola Company, hur är det att vara pionjär?– Det är roligt att själv kunna lägga upp arbetet. Vår vd Muthar Kent har varit tydlig med att vi ska vara en del av debatten och att vi måste ta ansvar för vad vi kan göra.Vad är ditt starkaste argument när du externt förklarar vad du gör som dietist på Coca-Cola?– Många av våra produkter är guldkanter i tillvaron och måttlighet och variation är grunden till all god kosthållning. En hälsosam, balanserad kost tillsammans med motion gör att man kan unna sig guldkantskalorier då och då.KAJSA SÖDERBERGMÖTETVeronica ErikssonAKTUELL dietist på Coca-Cola Company ABFÖDD 1980BOR StockholmFAMILJ samboBAKGRUND legitimerad dietist, arbetat på sjukhus, bland annat neurologen på Astrid Lindgrens barnsjukhus, tre år på Unilever, sedan i somras på Coca-Cola Company ABINTRESSEN alpin skidåkningVILL ÄTA MIDDAG MED Skidlegenden Gunde Svan. ”Åt han verkligen all gröt han påstod sig ha ätit?”