23948sdkhjf

Skarp kritik mot Matlandet

Landsbygdsminister Eskil Erlandssons kampanj för att göra Sverige till det nya Matlandet i Europa får skarp kritik av företrädare för branschen.

I en artikel i Dagens Nyheter uttrycker ledande personer inom livsmedelsbranschen en stark misstro på satsningen som inte gett avsedd effekt. Det är för mycket pengar som slängs till höger och vänster utan någon genomtänkt strategiThomas Svaton, vd för Svensk Dagligvaruhandel, säger till Dagens Nyheter att en satsning där lokala matambassadörer och små entreprenörer får småsummor är en felriktad ambition när samtidigt den tunga exportberoende livsmedelsindustrin är i en krisartad situation.Marie Söderqvist, vd för Livsmedelsföretagen, har enklare regler och enklare lagstiftning högst upp på sin önskelista. Hon tycker att Matlandet spretar åt olika håll med småsummor till allehanda projekt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047