23948sdkhjf

Ikea ökade med över nio procent

Ikeakoncernens försäljning ökade med 9,5 procent till 27 miljarder euro under verksamhetsåret 2012 (1 september 2011 till 31 augusti 2012).

Under året ökade försäljningen i befintliga varuhus med 4,6 procent

och nettovinsten blev 3,2 miljarder euro, en ökning med 8 procent.

– Ikeas affärsidé är mer relevant än någonsin. Människor världen över

är mer värdemedvetna och uppskattar prisvärda heminredningslösningar.

Under senaste verksamhetsåret lyckades vi att växa på alla våra

marknader. De marknader vi växte mest på var Kina, Ryssland och Polen,

tätt följda av USA och Tyskland. Vi öppnade 11 nya varuhus och

välkomnade 8 000 nya medarbetare, säger Mikael Ohlsson, koncernchef och vd för Ikeakoncernen.

Ikeas har 130 000 anställda. Av cheferna är 47 procent kvinnor.

Vinsten för koncernen återinvesteras i bland annat tjänster, produkter, e-handel och förnybar energi.

Ikea producerar energi motsvarande en tredjedel av sin energiförbrukning.

– Vi tror på hållbar tillväxt genom att använda våra egna tillgångar

för expansion, fatta långsiktiga beslut och växa inom vår planets

begränsningar, säger Mikael Ohlsson.

I Ikeas hållbarhetsstrategi, People and planet positive, finns

riktlinjer för miljöverksamheten fram till 2020. Man ska investera 1,5

miljarder euro i förnybar energi.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094