Priser lyfte Unilever
Holländsk-brittiska konsumentvarukoncernen Unilever ökade sin omsättning med 11,9 procent till 12 144 miljoner euro under årets första kvartal. Den underliggande försäljningen, rensad från engångsposter steg med 8,4 procent.
Huvuddelen av tillväxten beror på höjda priser – den underliggande volymtillväxten stannar på 3,5 procent.Som vanligt är det marknaderna i utvecklingsländerna som växer mest. Här var den underliggande tillväxten 11,9 procent. På de mogna marknaderna i västvärlden blev den 4,2.Vad gäller affärsområden växer finkem snabbast med en ökning på 10,4 procent. Grovkem utvecklas nästan lika bra, + 10,0. Livsmedel stannar på 5,9 procent. Av denna ökning står priset för 5,5. Volymen var upp marginellt med 0,4.Kvartalsrapporten är ett så kallat trading statement vilket innebär att resultatsiffror inte redovisas.