Icas reklam för kompispriser stoppas
KO, Konsumentombudsmannen, har reagerat på den reklamkampanj där Icas centrala bolag, Ica Sverige, marknadsförde ”kompispriser” för de olika Ica-butikerna. Ica bolaget kunde inte lämna några garantier för att löftena i kampanjen skulle slå igenom fullt genom att bolaget inte råder över prissättningen i enskilda butiker skriver Ko i ett pressmeddelande.Ica Sverige har till Konsumentverket redovisat siffror där det framgår att inte alla Ica-butiker följt prissänkningarna. KO kräver nu att Ica Sverige vid liknande kampanjer tydligt redovisar att både antal prissänkta varor och prissänkningens storlek kan variera i olika butiker.Dessutom kräver KO att antalet prissänkta varor ska vara minst 200 i varje butik när Ica Sverige påstår att prissänkningarna gäller för ”hundratals” varor. Bakgrunden till detta krav är att KO anser att konsumenter uppfattar ordet ”hundratals” som minst 200. Ica Sverige har godkänt föreläggandena. Bryter bolaget mot förbudsföreläggandet kan KO kräva att ett vite på 750 000 kronor döms ut.