23948sdkhjf

Icas reklam för kompispriser stoppas

Ica Sverige måste bli tydligare i sin marknadsföring, kräver KO. Om inte alla Ica-butiker ingår i samma omfattning i en kampanj ska det också framgå av reklamen konstaterar konsumentombudsmannen.

KO, Konsumentombudsmannen, har reagerat på den reklamkampanj där Icas centrala bolag, Ica Sverige, marknadsförde ”kompispriser” för de olika Ica-butikerna. Ica bolaget kunde inte lämna några garantier för att löftena i kampanjen skulle slå igenom fullt genom att bolaget inte råder över prissättningen i enskilda butiker skriver Ko i ett pressmeddelande.Ica Sverige har till Konsumentverket redovisat siffror där det framgår att inte alla Ica-butiker följt prissänkningarna. KO kräver nu att Ica Sverige vid liknande kampanjer tydligt redovisar att både antal prissänkta varor och prissänkningens storlek kan variera i olika butiker.Dessutom kräver KO att antalet prissänkta varor ska vara minst 200 i varje butik när Ica Sverige påstår att prissänkningarna gäller för ”hundratals” varor. Bakgrunden till detta krav är att KO anser att konsumenter uppfattar ordet ”hundratals” som minst 200. Ica Sverige har godkänt föreläggandena. Bryter bolaget mot förbudsföreläggandet kan KO kräva att ett vite på 750 000 kronor döms ut.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062