23948sdkhjf

Fredrik Bergström: Konsten att fånga flödet av köpkraft

En stor och växande andel av Sveriges befolkning bor i våra tre storstäder. I staden är tid en knapp resurs.

Fredrik Bergström,

ekonomidirektör och affärsområdes-chef, WSP Analys & Strategi.I det lilla samhälle där jag växte upp brukade man säga”vi ses om fem minuter”. I Stockholm, där jag bor i dag, säger man i bästa fall ”vi ses om en halvtimme”. Staden kännetecknas också av att hushållens inkomster i genomsnitt är högre och förväntas öka snabbare än på orter utanför storstäderna. Stigande inkomster innebär också att hushållen värderar tid högre. Dessa faktorer måste dagligvaruhandeln förhålla sig till. Det kommer, som en konsekvens av höga inkomster, att finnas ökat utrymme för nischade kvalitetsbutiker i stadens mest centrala delar. Här finns också de stora kollektivtrafikpunkterna med ett växande flöde. Att fånga detta flöde av köpkraft genom tidseffektiva ”grab-and-go”-koncept tillhör framtiden. I den växande staden är det allt fler som vill bo centralt. Där börjar det dock bli dyrt, vilket har inneburit att yttre innerstaden växer. En ökad befolkningstäthet i halvcentrala stadsdelar med goda kommunikationer är vinnarläge för halvstora butikskoncept som löser vardagsinköpen till rimliga priser. Längre ut i de stora förorterna kommer de stora butikerna att fortsätta att vara vanliga, men även här kommer behovet av tidseffektiva butiker att öka. Sist, men inte minst, kommer e-handeln med matkassar att bli viktigare. Även om det kostar lite mer så sparar hushållen tid – och tid är för allt fler hushåll i de växande städerna viktigare än priset.Fredrik Bergström,ekonomidirektör och affärsområdes-chef, WSP Analys & Strategi.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079