Carrefour sänker priser
Franska detaljhandelskedjan Carrefour, världens näst största efter Wal-Mart, sänker nu på hemmaplan priset på 500 storsäljande artikel. Åtgärden ska ses mot bakgrund att kedjan under sista kvartalet i fjol tappade försäljningen både i Europa och Kina.
Sänkningarna genomförs på frekventa produkter som apelsinjuice, kex och tvättmedel, rapporterar tidningen Le Parisien. Kedjan tror att åtgärden kan spara upp till 3,4 procent på hushållens inköpskostnader.Carrefour har den senaste tiden tappat andelar till inhemska konkurrenten Leclerc.Noël Prioux, chef för Carrefour i Frankrike säger till tidningen att kedjan hittills inte varit tillräckligt aggressiv i sin prissättning och att kampanjerbjudanden ibland varit otydliga.Samtidigt sänder han en signa till leverantörerna att kedjan upplever att de flesta av deras aviserade prishöjning som omotiverade.