Kritiserar kedjornas kampanjer
Konsumentföreningen Stockholm är starkt kritisk till livsmedelskedjornas kampanjer som drabbar konsumenten i form av högre priser. I dag överlämnas en rapport till bland annat Konsumentverket.
Konsumentföreningen
Dagligvaruhandel, Livsmedelsföretagen, Konsumentverket samt
livsmedelskedjor där föreningen kritiserar matkedjornas system med
kampanjvaror. Dels anser KFS att prisinformationen är förvirrande, dels att det
är konsumenten som i slutänden blir lidande av högre matpriser.
– Prisinformationen i livsmedelsbutikerna är många gånger förvirrande.
och det kan vara svårt att se hur mycket man egentligen tjänar på att
köpa extraprisvaror, säger Louise Ungerth, chef för Konsument och miljö
hos Konsumentföreningen Stockholm i ett pressmeddelande.
När föreningen besökte ett trettiotal livsmedelsbutiker i
kampanjvaror, att skyltar för varor till ordinariepris och för
kampanjvaror ofta är förvillande lika och att flerköpspriserna, ”köp
fler och spara mer”, ökar. Vinsten blir väldigt liten eller så blir det
riktigt dyrt för kunden att enbart köpa en vara.
– Nu är det dags för en skärpning, säger Louise Ungerth.