23948sdkhjf

Kritiserar kedjornas kampanjer

Konsumentföreningen Stockholm är starkt kritisk till livsmedelskedjornas kampanjer som drabbar konsumenten i form av högre priser. I dag överlämnas en rapport till bland annat Konsumentverket.

Konsumentföreningen

Stockholm, KFS, kommer i dag att överlämna en rapport till Svensk

Dagligvaruhandel, Livsmedelsföretagen, Konsumentverket samt

livsmedelskedjor där föreningen kritiserar matkedjornas system med

kampanjvaror. Dels anser KFS att prisinformationen är förvirrande, dels att det

är konsumenten som i slutänden blir lidande av högre matpriser.


– Prisinformationen i livsmedelsbutikerna är många gånger förvirrande.

Skyltar och uttryck signalerar ”billigt” trots att det är ordinariepris

och det kan vara svårt att se hur mycket man egentligen tjänar på att

köpa extraprisvaror, säger Louise Ungerth, chef för Konsument och miljö

hos Konsumentföreningen Stockholm i ett pressmeddelande.


När föreningen besökte ett trettiotal livsmedelsbutiker i

Stockolmsområdet fann den att ordinariepris ofta saknades för

kampanjvaror, att skyltar för varor till ordinariepris och för

kampanjvaror ofta är förvillande lika och att flerköpspriserna, ”köp

fler och spara mer”, ökar. Vinsten blir väldigt liten eller så blir det

riktigt dyrt för kunden att enbart köpa en vara.


– Nu är det dags för en skärpning, säger Louise Ungerth.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078