Hallå där Jan Sundberg... ny marknads- och försäljningschef, Risenta
– Risentas produkter ligger helt rätt tiden, vi säljer hälsosamma produkter som är minimalt klimatbelastande. Vi satsar också på nya produktområden och nya marknader.På vilket sätt är Risenta minimalt klimatbelastande?– Våra produkter är råvaror som konsumenten själv tillreder, tillexempel torkade bönor som man själv blötlägger och kokar, på så sett sker ingen onödig vattentransport.Förut fanns era produkter mest i hälsokostbutiker, när blev dagligvaruhandel en betydande marknad?– Det var på 80-talet. Innan nådde vi mest en specialintresseradkundkrets när det främst var fokus på på hälsokost. Nu väcker våra produkter mer tankar om matglädje och kundkretsen växer.Hur är det att ha gått från ett stort livsmedelsföretag som Lantmännen till ett mindre familjeföretag?
tillsammans med mina kollegor, och sedan är det väldigt givande att
arbeta på ett familjeföretag som funnits i över 70 år. Vad har ni för mål för framtiden?– Intresset för hälsosam mat ökar, vi kommer att satsa mer på förädlade produkter i olika kategorier. Vi är starka inom frukost och kommer där att fortsätta att utveckla både våra koncept och produkter under det kommande året. Vårt fokus när det gäller försäljningen ligger i dag på dagligvaruhandeln, men vi kommer att växa kraftigt på servicehandeln och foodservice.