Ahold tappar lönsamhet på hemmaplan
Det är framförallt verksamheterna i USA som ökat sin lönsamhet, upp 19 procent. Här har även omsättningen stigit bra, upp 7,4 procent.På hemmaplan i Holland var utvecklingen mer dämpad. Omsättningen steg med 3,9 procent till 3,2 miljarder euro, medan rörelseresultatet minskade med 6,7 procent till 200 miljoner euro.Största procentuella förbättringen kommer från kedjorna i Tjeckien och Slovakien där kvartalet slutade på en rörelsevinst på fem miljoner euro jämfört med ett nollresultat samma period i fjol. Under detta år belastades dock verksamheten med stora negativa engångsposter.Vd Dick Boer säger i en kommentar att Ahold lyckats öka sin volymer på alla marknader trots en tuff konkurrens och ett läge där kunder i allt större utsträckning fokuserar på pris.Nedgången i lönsamheten i Holland skylls bland annat på att man inte lyckats att till fullo föra de högre råvarupriserna vidare till konsumenterna.