Axfood tappar i egna butiker
Den sena påsken spelar viss betydelse för omsättningen . Förra året kom påsken mycket tidigt, långfredagen inföll 2 april, vilket innebar att en del av försäljningen i första kvartalet. I år är den som bekant sent och allt hamnar på andra kvartalet. Rörelseresultatet var i princip oförändrat, 241 miljoner jämfört med 245 samma period förra året.Willys ökade med 1,8 procent till 4545 miljoner kronor. I jämförbara enheter blev det dock en minskning 2,7 procent.För den egenägdas Hemköp innebar perioden en minskning av totalomsättningen med 5,8 procent men en ökning i jämförbara med 0,6. För de franchisedrivna enheterna blev det – 1,1 totalt och + 1,1 i jämförbara.För Axfood Närlivs blev årets början bra volymmässigt med en omsättningsökning på sex procent till 1 370 miljoner kronor. Resultatet mer än halverades dock till sex miljoner kronor. Bakom utvecklingen ligger nya leveransavtal men också ökade kostnader genom satsning på e-handel samt etablerandet av en ny snabbgross.