Trögt för Tesco på hemmaplan
Räknat i fasta växelkurser stannande ökningen på 6,0 procent, exklusive försäljning av drivmedel.Nye vd Philip Clarke säger i en kommentar till bokslutet att en stadig utveckling hemma i Storbritannien kombinerat med en makalös framgång utomlands ligger bakom framgången.Närmare två tredjedelar av försäljningen ligger fortfarande i Storbritannien. Där var ökningen 4,3 procent och uppgången i rörelsevinst 3,8 procent. Marginalen ligger på 6,1 procent. Men räknat på jämförbara enheter och rensat för skatter och försäljning av drivmedel slutade året på en nedgång i försäljning på 0,2 procent. Tappet var stort under fjärde kvartalet. DE ekonomiska nedskärningar nämndens som en förklaring men Philip Clarke sade till Financial Times också att det var en hel del som Tesco kunde gör bättre. En detalj är att få bättre fart på försäljningen av specialvaror som kläder och elektronikFörsäljningen i Asien ökade med nästan tio procent i fasta växelkurser. I USA fortsätter kedjan Fresh&Easy att växa. Uppgången var nästan 40 procent. Däremot kostar satsningen pengar. Under året ökade dessutom förlusten och med 186 miljoner i underskott blir den negativa marginalen närmare tio procent.Tesco har även butiker i Europa utanför Storbritannien, Irland och länder i forna Östeuropa. Där steg omsättningen med sju procent och rörelsevinsten med nästan 14.