23948sdkhjf

Få förstår sig på konsumenterna

Produktutveckling och marknadsföring styrs av magkänsla och erfarenheter, istället för resultat från konsumentundersökningar.

Det visare undersökningen Försäljning eller värde för

konsumenterna som nyligen presenterades från Stockholms universitet av Solveig Wikström.Forskarna

har kartlagt livsmedelsföretagens problem med att skapa värde för

konsumenterna. Studien har på djupet undersökt hur handel, leverantörer och

konsumenter var för sig och i samspel påverkar värdeskapandet i

livsmedelskonsumtionen.


Resultaten av analysen visar att företagen har svårt att

förstå sig på vad konsumenterna egentligen vill och att företagen i studien är väl medvetna om problemet. Deras

många undersökningar ger dem ingen tillräcklig konsumentförståelse och ingen

pålitlig vägledning. Produktutveckling

och marknadsföring styrs därför i stor utsträckning av vad de själva betecknar

som ”magkänsla” och tidigare erfarenheter.Det förklarar delvis, enligt forskarna, varför till exempel

marknadsföringsaktiviteter i stor utsträckning följer ett traditionellt

mönster. Resultaten visar också att handel och leverantörer av olika skäl har svårt

att samarbeta med varandra.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078